Social Icons

Social Icons

Selasa, 22 Mac 2011

Terengganu berkabung 40 hari

KUALA TERENGGANU: Semua acara berbentuk hiburan adalah ditegah sepanjang tempoh berkabung selama 40 hari di negeri ini, berikutan kemangkatan bonda Yang di-Pertuan Agong, Tengku Ampuan Bariah Sultan Hisamuddin Alam Shah, kelmarin.

Bagaimanapun, majlis atau acara berunsurkan keagamaan, pendidikan, riadah dan ilmiah boleh diadakan sepanjang tempoh berkabung sehingga 29 April depan.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said, berkata semua pegawai dan kakitangan perkhidmatan awam negeri dan Persekutuan serta badan berkanun di Terengganu dikehendaki menghormati perkabungan dengan memakai songkok berlilit kain putih berukuran satu inci bagi lelaki Melayu dan tali leher hitam atau lilitan lengan hitam di sebelah kanan bagi bukan Melayu.

“Wanita Melayu pula dikehendaki berselendang atau bertudung putih dan bagi bukan Melayu memakai lilitan lengan hitam, manakala polis dan tentera menurut cara pemakaian ditetapkan oleh peraturan masing-masing,” katanya, di sini semalam.

Ahmad berkata, semua bendera negeri dan bendera lain kecuali Jalur Gemilang di jabatan dan bangunan kerajaan negeri, Persekutuan, badan berkanun serta pihak berkuasa tempatan, bangunan perniagaan dan kediaman hendaklah dikibarkan separuh tiang.

Copy from Berita Harian Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nuffnang Ads

 

Sample text

Sample Text

Sample Text