Social Icons

Social Icons

Isnin, 21 Mac 2011

Ejen kurung pekerja asing diburu

KUALA LUMPUR: Ejen pekerja asing warga Myanmar yang menculik dan mengurung seorang pekerja wanita senegaranya selama enam hari sebelum diselamatkan 9 Mac lalu, kini dijejaki polis.

Difahamkan, ejen yang yang dikenali sebagai Ko Zaw Mya Mint menculik mangsa, Nge Lay, 36, dari rumah majikan wanita berkenaan di Merlimau, Melaka pada 4 Mac lalu.


Wanita berkenaan dikurung dalam bilik di sebuah rumah di Taman Segar, Cheras, di sini, sehingga 9 Mac lalu, tanpa dibenarkan menjamah makanan atau minuman.

Ketua Polis Cheras, Asisten Komisioner Mohan Singh, berkata pihaknya sudah menerima laporan kejadian terbabit dan siasatan dijalankan.


Menurutnya, laporan polis dibuat mangsa dan seorang pemimpin pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menyelamatkan mangsa pada 10 Mac lalu di Balai Polis Cheras dan pihaknya mencari suspek, lelaki warga Myanmar bagi membantu siasatan.


“Kes ini disiasat mengikut Seksyen 365 Kanun Keseksaan atas kesalahan menculik,” katanya.

Beliau berkata, berdasarkan laporan mangsa yang bekerja di sebuah kilang membuat cakera padat (CD) di Merlimau, pada mulanya mangsa ‘diselamatkan’ ejen pekerja asing berkenaan selepas mangsa mengadu kepada lelaki itu mengenai keadaan kesihatannya yang teruk dan mendakwa dia tidak mampu meneruskan kerjanya pada 4 Mac lalu.


Dia kemudian dibawa ke sebuah rumah di Taman Segar pada malam hari sama.

Bagaimanapun, ‘kebebasan’ mangsa tidak bertahan lama apabila dia dikurung lelaki yang ‘menyelamatkannya’ malah, pasportnya turut dirampas.

Copy from myMetro Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nuffnang Ads

 

Sample text

Sample Text

Sample Text