Social Icons

Social Icons

Selasa, 8 Mac 2011

PM umum 9 projek ETP RM2.26b


Pendapatan Negara Kasar menjelang 2020 diramal bernilai RM11.71 bilion

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak semalam mengumumkan sembilan projek permulaan baru di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) dengan pelaburan bernilai RM2.26 bilion yang dijangka menjana Pendapatan Negara Kasar (PNK) bernilai RM11.71 bilion menjelang 2020.
Ia terdiri daripada Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) pelancongan, perubatan, pertanian, sawit dan getah, elektrik dan elektronik serta minyak dan gas.


Sembilan projek baru berkenaan adalah sebahagian daripada 23 projek permulaan baru yang diumumkan sejak awal tahun ini, membabitkan pelaburan keseluruhan RM14.75 bilion dan dijangka menjana PNK bernilai RM20.1 bilion serta mewujudkan 88,354 pekerjaan tambahan menjelang 2020.

Perdana Menteri berkata, semua projek permulaan baru itu akan membantu negara mencapai sasaran pelaburan RM83 bilion tahun ini.

“Daripada jumlah pelaburan yang disasarkan, RM76 bilion dijana menerusi pelaburan dalam projek permulaan,” katanya ketika mengumumkan perkembangan terkini ETP di sini semalam. Mendahului senarai pelaburan projek ialah NKEA pelancongan, apabila Globalports Sdn Bhd dan Marina Sanctuary Resort Sdn Bhd melabur RM600 juta untuk membina kemudahan di Marina Island Pangkor, iaitu pusat peranginan dan hiburan terkemuka yang dapat menyokong pertumbuhan industri pelayaran. Ia dijangka menyumbang RM9 bilion kepada PNK sehingga 2020.
Di bawah NKEA perubatan, General Electric Malaysia (GE) dan rakan kongsi tempatan, REDtone International akan melabur dalam teknologi dan kepakaran bagi membangunkan hab teleradiologi dengan jangkaan sumbangan PNK sebanyak RM540 juta dan 1,500 pekerjaan menjelang 2020.

Sementara itu, Lembaga Pembangunan Pertanian Muda (MADA) akan melabur RM99.6 juta di bawah NKEA pertanian tahun ini untuk meningkatkan sistem pengairan serta menggalakkan perkongsian antara petani kecil dengan petani besar. Usaha itu dijangka meningkatkan pendapatan petani 30 hingga 50 peratus menjelang 2020 dengan pulangan sebanyak RM1 bilion.

Di bawah bidang sama, Institut Penyelidikan dan Pembangunan Pertanian Malaysia (MARDI) akan melabur RM26.6 juta untuk menggalakkan penanaman padi beras wangi di kawasan bukan jelapang dan memasarkannya sebagai beras wangi dan semula jadi dengan menyumbang RM133 juta kepada PNK.

Bidang lain termasuk:

Pelaburan RM416.2 juta oleh Emery Oleochemicals Group yang bakal menyumbang RM155 juta kepada PNK dan mewujudkan 86 pekerjaan baru.

Pelaburan RM12 juta oleh QAV Technologies Sdn Bhd untuk membangunkan pusat pensijilan cahaya keadaan pepejal dan diod pemancar cahaya serta menjana PNK sebanyak RM510 juta.

Pelaburan RM1 bilion oleh RG Gas and Chemicals Sdn Bhd yang menyumbang RM360 juta.

Pelaburan RM94.29 juta oleh Cypark Resources Bhd yang dijangka menjana PNK sebanyak RM12.16 juta.

Faber Group Bhd menerajui projek Sistem Pengurusan Prestasi Tenaga (EPMS) dan memulakan audit tenaga di lima hospital awam bagi memastikan penggunaan kecekapan tenaga dengan menghasilkan RM18 juta penjimatan menjelang 2020.

Copy from Berita Harian Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nuffnang Ads

 

Sample text

Sample Text

Sample Text