Social Icons

Social Icons

Ahad, 20 Mac 2011

Periksa paras radiasi di AELB

2011/03/21

PUTRAJAYA: Orang ramai yang bimbang sama ada mereka terdedah dengan pencemaran radioaktif akibat pelepasan bahan cemar itu dari loji kuasa nuklear Fukushima Daiichi di Jepun, boleh menjalani pemeriksaan pengesanan sinaran secara percuma di Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB).

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili, berkata walaupun pencemaran radioaktif di Malaysia masih berada di tahap normal dan terkawal, tetapi orang ramai yang ingin membuat pemeriksaan, boleh berbuat demikian di AELB.

“AELB berpendapat orang awam tidak perlu melakukan pengesanan sinaran untuk mengesan pencemaran, namun jika orang awam ingin juga melakukan pemantauan individu, AELB bersedia untuk melakukannya secara percuma.

“Kemudahan perkhidmatan pengesanan sinaran ke atas individu itu dibuat mulai jam 8 pagi hingga 6 petang setiap hari di ibu pejabat AELB di Batu 24, Jalan Dengkil, Selangor sejak semalam,” katanya dalam kenyataan yang disiarkan dalam laman sesawang AELB, semalam.

Maximus berkata, Agensi Nuklear Malaysia yang turut dilengkapi dengan perkhidmatan analisis pencemaran makanan, juga menyatakan kesediaan mereka untuk menawarkan perkhidmatan itu jika diperlukan.

Mengulas mengenai keadaan di negara ini, beliau berkata, pemantauan melalui Sistem Pemonitoran Radiologi Alam Sekitar (ERMS) di enam lokasi seluruh negara menunjukkan paras normal sehingga pagi semalam iaitu 0.029 hingga 0.170 mikro Sievert per jam (uSV/jam).

Copy from Berita Harian Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nuffnang Ads

 

Sample text

Sample Text

Sample Text