Social Icons

Social Icons

Selasa, 8 Mac 2011

Protes bakar diri


PETALING JAYA: Seorang warga emas sanggup menyimbah petrol pada badannya kononnya mahu membakar diri sebagai protes atas tindakan penguat kuasa Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) yang mahu merobohkan satu premis yang didirikan di kawasan rumahnya di Taman Sri Sentosa, di sini, semalam.

Lelaki berusia 65 tahun itu bertindak sedemikian selepas usahanya memujuk pihak berkuasa tempatan berkenaan supaya tidak merobohkan premisnya tidak membuahkan hasil.


Dalam kejadian kira-kira jam 10.45 pagi itu, lelaki terbabit tergamam sebaik melihat kelibat anggota penguat kuasa MBPJ hadir di kawasan kilangnya.

Difahamkan, sebelum ini pihak MBPJ sudah memberi amaran dan mengarahkan lelaki terbabit merobohkan premis yang didirikan di bahagian rumahnya yang tidak boleh didirikan sebarang premis lain.

Lelaki itu bagaimanapun dipercayai ingkar dan cuba menghalang tugas anggota berkenaan yang mahu merobohkan premis terbabit dengan memaki hamun mereka sebelum mengambil petrol untuk membakar dirinya sebagai protes.


Anak lelaki warga emas itu yang berusia 30-an turut campur tangan apabila tiba-tiba mengamuk dan memaki hamun anggota bertugas.


Ketua Polis Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohammed, berkata sebaik melihat tindakan ‘berani mati’ warga emas terbabit, polis cuba memujuknya supaya tidak berbuat demikian.

“Namun, dia tidak tenang walaupun dipujuk dengan cuba mengambil pemetik api dihalang polis dan diselamatkan.


“Lelaki terbabit diberi bantuan membersihkan diri sebelum ditahan dan dibawa ke balai polis,” katanya ketika dihubungi semalam.

Namun, Arjunaidi berkata, warga emas terbabit tidak cedera.


Menurutnya, kes itu disiasat mengikut Seksyen 309 Kanun Keseksaan kerana cubaan membunuh diri dan Seksyen 186 kerana menghalang tugas penjawat awam.


“Siasatan lanjut berhubung kejadian itu masih dijalankan dan keterangan lelaki itu akan diambil bagi membantu siasatan,” katanya.

Copy from myMetro Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nuffnang Ads

 

Sample text

Sample Text

Sample Text