Social Icons

Social Icons

Sabtu, 7 Ogos 2010

Berita Tempatan

Indeks jenayah turun 14.2 peratus - KPN

MUAR 7 Ogos - Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, indeks jenayah di negara ini telah menunjukkan penurunan ketara sebanyak 14.2 peratus dalam tempoh bermula Januari sehingga Jun lalu.

Beliau berkata, sebanyak 88,350 kes dicatatkan dalam tempoh tersebut pada tahun ini berbanding 103,414 kes bagi tempoh yang sama tahun lalu.

"Kadar kes jenayah jalanan pula turun kepada 12,233 kes enam bulan pertama tahun ini berbanding 19,349 kes pada tempoh yang sama tahun lepas, iaitu penurunan sebanyak 36.6 peratus," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Karnival Murni Cegah Jenayah Peringkat Kebangsaan di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Pagoh di sini hari ini.

Turut hadir Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Naib Presiden Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, Tan Sri Lee Lam Thye dan Ketua Polis Johor, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff.

Menurut Musa, pada mulanya, pihaknya menyasarkan penurunan kes sebanyak 10,000 kes tetapi hasil usaha gigih dijalankan telah berjaya mencatatkan 14,644 kes dalam tempoh berkenaan.

Dalam kes jenayah jalanan pula, polis berjaya mengurangkan sebanyak 7,607 kes berbanding sasaran 7,033 kes.

"Jika kita dapat mengekalkan momentum ini, kes-kes jenayah akan terus dikurangkan dalam tempoh tahun ini dan mencapai sasaran ditetapkan," jelasnya.

Buru pelajar langgar peraturan

ALOR SETAR 7 Ogos - Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) akan melancarkan satu operasi besar-besaran bagi mengesan pelajar sekolah yang tidak mematuhi peraturan jalan raya.

Ketua Pengarahnya Datuk Suret Singh berkata, operasi selama enam bulan itu akan dilakukan di semua sekolah di seluruh negara dengan kerjasama polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) .

"Program ini bertujuan mengurangkan kadar kemalangan membabitkan pelajar selain sebagai peringatan dan pengajaran kepada mereka," katanya kepada pemberita selepas merasmikan kempen 'Road Safety Walk' peringkat negeri di sini hari ini.

Beliau berkata, menerusi operasi tersebut pihak berkuasa akan mengeluarkan saman kepada pelajar yang tidak mematuhi undang-undang jalan raya seperti tidak memakai topi keledar atau memandu dan menunggang tanpa lesen yang sah.

Operasi ini juga bagi meningkatkan kesedaran pada kalangan pengguna jalan raya yang dilihat masih rendah khususnya mereka di kawasan luar bandar, kata Suret.

Katanya untuk peringkat Kedah, operasi bermula hari ini dan akan berlangsung selama dua bulan, manakala bagi negeri lain ia akan dilaksanakan tidak lama lagi.

Mengulas isu berkaitan, beliau berkata statistik polis menunjukkan kematian akibat kemalangan membabitkan motosikal di Kedah meningkat 10.9 peratus tahun lepas iaitu 550 kes berbanding 496 pada 2008.

Beliau berkata, kebanyakan kes melibatkan remaja dan belia berusia di bawah 25 tahun.

- BERNAMA

Peniaga wajib senarai harga produk


PARA peniaga kini perlu mematuhi peraturan baru yang lebih ketat untuk mengadakan pesta jualan murah. - Gambar hiasan


BERA – Para peniaga yang mahu menganjurkan pesta jualan murah sempena musim perayaan Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi diwajibkan menyenaraikan setiap produk, harga asal dan harga jualan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, syarat itu merupakan peraturan baru yang perlu disediakan oleh para peniaga bagi memudahkan pihak berkuasa membuat perbandingan harga.

Sebelum ini, peniaga yang mahu mengadakan jualan murah hanya perlu memberi notis kepada kementerian.

“Selepas ini, jika peniaga mahu menjual 1,000 produk yang membabitkan jualan murah, mereka perlu menyenaraikan setiap produk itu dengan menyatakan harga asal dan harga selepas potongan dibuat.

“Melalui cara ini, perbandingan harga akan lebih mudah dikenal pasti dan tindakan ini dilakukan oleh pihak kementerian supaya dapat mengelak sebarang kes penipuan kepada orang ramai semasa jualan murah diadakan,” katanya selepas merasmikan Fiesta Bera 2010 di Padang Majlis Daerah Bera di sini semalam.

Menurut Ismail Sabri, terdapat kes-kes tertentu segelintir peniaga cuba mengambil kesempatan menjual barangan yang dikatakan baru di pasaran pada harga murah sedangkan ia adalah stok lama dalam simpanan mereka.

Katanya, kementerian akan menyerahkan peraturan baru tersebut kepada pihak Jabatan Peguam Negara pada hari Selasa ini untuk dilulus dan dikuatkuasakan.

Beliau berkata, mana-mana peniaga yang didapati melanggar peraturan tersebut boleh didakwa di bawah Akta Perihal Dagangan 1972.

Di bawah akta berkenaan, jelasnya, peniaga yang didakwa dan didapati bersalah membuat penipuan jualan murah akan didenda sebanyak RM100,000 (individu) dan RM250,000 (syarikat) atau tiga tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Copy from Kosmo! Online




TARIAN Singa cukup sinonim dengan masyarakat Tionghua terutama ketika menyambut Tahun Baru Cina. Persembahan itu bukan sahaja menjadi penyeri sambutan perayaan tersebut, bahkan ia diangkat ke pentas pertandingan.

Mendaki puncak tanah tinggi Genting, 28 ekor singa yang berwarna-warni didatangkan dari seluruh dunia. Masing-masing dengan misi yang sama iaitu merebut gelaran juara Kejohanan Tarian Singa Antarabangsa kesembilan 2010.

Acara dwi tahunan yang telah memasuki edisi kesembilan itu sekali lagi menjadi acara besar yang berlangsung di Arena of Stars, Genting Highlands dengan menampilkan 28 pasukan.

Seluruh dewan di tanah tinggi itu gamat dengan bunyi gendang yang mengiringi langkah sang singa dan tepukan gemuruh 5,000 penonton pada hari terakhir kejohanan tersebut berlangsung baru-baru ini.

Menjadi pentas rentap tarian singa terbesar di negara ini, acara yang disertai oleh wakil-wakil dari Australia, Brunei, China, Taiwan, Hong Kong, Indonesia, Vietnam, Singapura, Thailand, Jepun, Mauritius, Amerika Syarikat (AS) dan Malaysia itu turut merebut gelaran Raja Singa Barat dan Raja Singa Selatan.

Singa putih yang mewakili kumpulan Kun Seng Keng Dragon & Lion Dance Association Team D dari Muar, Johor itu melangkah bergaya di atas tiang-tiang besi dengan menampilkan aksi lincah sesuai dengan status jaguh pada hari itu. Di sebalik acara bertenaga yang berlangsung selama tiga hari itu terdapat kisah menarik yang dikongsi oleh sang juara.

Bukan sekadar tampil dengan persembahan biasa melalui aksi akrobatik, kumpulan itu membuat persembahan kreatif serta tampil membawa kelainan sesuai dengan gelaran juara yang dipegangnya sejak dua tahun lalu.

Membuka tirai persembahan dengan elemen drama, sang singa dibawa berarak menaiki pedati sambil diiringi dendangan lagu tema daripada drama popular Hong Kong pada tahun 80-an, The Bund. Suasana riuh seketika dengan aksi lucu itu.

Kejayaan pasukan dari selatan tanah air itu bukan saja dijayakan oleh peserta berbangsa Cina bahkan dua anak Melayu.

Syahdatul Azmi Bustaman, 17, antara individu yang memainkan peranan utama dalam pasukannya untuk mendapat markah daripada 20 orang juri dari seluruh dunia apabila diberi tanggungjawab untuk memainkan alat muzik cha-cha.


SEBANYAK 28 kumpulan dari seluruh dunia mempamerkan aksi menarik sepanjang tiga hari acara berlangsung.


Konsep 1Malaysia

Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku mahkota, Muar membuktikan bahawa beliau adalah antara remaja yang menyokong konsep 1Malaysia.

“Ia mengajar saya untuk lebih berdisiplin dan mengenali budaya kaum lain. Saya berbangga kerana melakukannya kerana ia adalah sesuatu yang berbeza,” katanya yang kini komited untuk lebih maju dalam bidang seni itu.

Syahdatul Azmi kini mempelajari teknik memainkan watak sang singa sejak setahun lalu dan menunggu masa untuk mempersembahkannya di khalayak.

“Menjadi juara buat kali kedua berturut-turut memberikan saya semangat untuk mendalami persembahan ini. Ia akan menjadi batu loncatan untuk saya memahirkan diri dalam budaya kaum Cina,” katanya kepada Kosmo!.

Sementara itu, abang Syahdatul Azmi, Amirul Firdaus Bustaman, 18, yang telah menyertai kumpulan tarian singa tersebut setahun lebih awal daripada adiknya menjelaskan, penyertaannya dalam pasukan itu adalah secara kebetulan apabila beliau sering melalui kawasan latihan kumpulan terbabit setelah pulang dari sekolah. Bahkan, beliau juga selalu menyaksikan kumpulan tersebut melakukan sesi latihan. Perkara itu berlaku tujuh tahun lalu.

“Uncle Tan iaitu Pengerusi Kun Seng Keng Dragon & Lion Dance Association Lion Dance bertanya sama ada saya berminat untuk menyertai pasukan itu kerana menurut beliau orang Melayu juga boleh menyertainya,” katanya yang menyertai pasukan tersebut secara sepenuh masa setelah menamatkan zaman persekolahannya sejak tahun lalu.

Apakah persediaan kumpulan itu menyertai kejohanan kali ini? “Kami melakukan latihan intensif selama tiga bulan setiap hari.


JUARA kejohanan memulakan persembahan dengan elemen drama.


“Adik saya juga memohon cuti dengan pihak sekolah untuk memberi perhatian kepada kejohanan ini,” katanya latihan bermula dari pukul 8 pagi hingga 11 pagi dan 2 petang hingga 4 petang setiap hari.

Kumpulannya terdiri daripada dua pemain singa, dua pemain alat muzik cha-cha, gendang dan gong.

Sementara itu, Pengerusi Kun Seng Keng Dragon and Lion Dance Association berbangga kerana penyertaan dua pasukannya kali ini turut membawa tuah berganda apabila pasukan keduanya mendapat tempat ketiga dalam pertandingan tersebut.

Ini bermakna anak-anak buah Chong Hin bukannya calang-calang kerana mereka adalah antara pasukan terbaik di dunia.

Berkongsi rahsia kejayaan pasukan itu, Chong Hin yang juga pengasas persatuan yang ditubuhkan sejak 1988 itu menjelaskan, aksi melompat tiang itu bukanlah sesuatu yang mudah dan pengorbanan yang dilakukan mereka tidak sia-sia.

“Risiko yang mereka ambil sudah berbayar pada hari ini,” jelasnya ringkas.

Beliau memberitahu, terdapat lapan pasukan tarian singa yang dilatih oleh persatuan itu tetapi hanya dua yang terbaik dipilih menyertai kejohanan tersebut.

Chong Hin turut berbangga dengan anak-anak muda yang berumur semuda 17 tahun di dalam pasukan itu kerana keberanian mereka menyahut cabaran.

Menariknya, di sebalik 60 orang pemain persembahan tarian singa, 18 orang daripadanya terdiri daripada kaum Melayu dan dua orang India.

“Kami bukan sahaja mendidik mereka bermain tarian singa, tetapi pelbagai pengisian seperti budaya dan sejarah tarian singa,” katanya mengakhiri bicara.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nuffnang Ads

 

Sample text

Sample Text

Sample Text