Social Icons

Social Icons

Khamis, 17 November 2011

Amah Indonesia kerja semula 1 Disember


Daripada Kadir Dikoh di Nusa Dua, Bali
kadiro@bharian.com.my
2011/11/17

NAJIB berjabat dengan Susilo ketika mengadakan
 pertemuan di Hotel Ayodya di Nusa Dua, Bali,
 semalam.

Isu pembantu rumah dimuktamadkan Najib, Susilo

MALAYSIA dan Indonesia semalam memuktamadkan beberapa persetujuan khususnya bagi melindungi pembantu rumah republik itu ketika bekerja di Malaysia, termasuk mengkehendaki majikan memberi wang pendahuluan RM1,800 kepada mereka sebelum datang ke Malaysia.
Turut dipersetujui, pembantu rumah diberi cuti wajib sehari dalam seminggu dan boleh menyimpan sendiri pasport, majikan dan amah dikehendaki menandatangani kontrak, selain majikan membayar RM4,511 kepada ejen bagi setiap pembantu rumah.
Kedua-dua negara juga bersetuju menubuhkan pasukan petugas khas khusus bagi menangani segala aduan majikan serta pembantu rumah untuk disiasat manakala ejen wajib membayar kepada majikan, jika pembantu rumah melarikan diri atau menggantikan dengan amah lain.

Persetujuan berkenaan dicapai dalam pertemuan dua hala antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono di Hotel Ayodya di Nusa Dua, Bali, semalam.

Keputusan itu sejajar dengan persetujuan Indonesia membenarkan pembantu rumah kembali bekerja semula di negara kita mulai 1 Disember ini selepas dibekukan sejak Jun 2009, seperti dipersetujui dalam Perundingan Tahunan ke-8 antara kedua-dua pemimpin terbabit di Lombok 20 Oktober lalu. 

Bagaimanapun, kedua-dua negara tidak menetapkan gaji minimum, walaupun sebelum ini didesak oleh pelbagai pihak di Jakarta. 
Sebaliknya perbincangan dalam pertemuan dua hala antara Najib dan Susilo semalam mahukan penetapan gaji itu ditentukan antara majikan dan pembantu rumah, berdasarkan pasaran semasa.

“Gaji juga akan dibayar terus ke dalam akaun pembantu rumah. Malah, dipersetujui pekerja wajib diberi cuti sehari seminggu, tetapi jika dia (amah) dikehendaki bekerja pada hari cuti itu, maka wajib majikan membayarnya,” kata Najib kepada wartawan Malaysia selepas pertemuan itu. 

Copy from Berita Harian Online

1 ulasan:

  1. VEBCASTS - Listen web Radio Watching web TV, Tv Online. Watch Over 3000 Online TV Channels And 6500 Radio Stations Free For Around In The Wold clik to watching
     >CLIKC TO WATCHING<
    Listen Hindi radio click ,watching live movie ,live international radio,indo radio.usa radio and more ,LIVE MOVIE ,LIVE SPOTS,LIVE HINDI RADIO ,HINDI MOVIE ,AXN LIVE ,STAR MOVIE LIVE ,MAX CHANNEL LIVE LIVE UNTERNATIONAL RADIO AND TV BROADCASTER
    MALAYSIA TV ONLINE >> http://vecasts.blogspot.com/2011/10/malaysia-tv-online-watch-malaysia-tv.html
     MALAYSIA RADIO ONLINE >> http://vecasts.blogspot.com/2011/11/listen-malaysia-radio-online-live-radio.html

    BalasPadam

Nuffnang Ads

 

Sample text

Sample Text

Sample Text