Social Icons

Social Icons

Jumaat, 2 Mac 2012

Mat Sabu, 2 lagi kena bela diri

2012/03/02

Mohamad Sabu@Mat Sabu

KUALA LUMPUR: Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, Ahli Parlimen Batu Tian Chua, Ahli Parlimen Padang Serai N Gopalakrishnan dan 13 yang lain diperintah membela diri oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam terhadap pertuduhan mengambil bahagian dalam satu perhimpunan haram pada 2007.

Hakim Datuk Ghazali Cha dalam keputusannya berkata, pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap semua tertuduh dan mengetepikan keputusan Mahkamah Sesyen pada 19 November 2010 yang melepas dan membebaskan mereka.
Berikutan itu, beliau mengarahkan semua tertuduh membela diri masing-masing di hadapan hakim perbicaraan Datuk Jagjit Singh pada satu tarikh yang akan ditetapkan nanti dan membenarkan mereka diikat jamin RM5,000 setiap seorang.
Hakim Ghazali berkata, hakim Mahkamah Sesyen telah terkhilaf di dalam penghakimannya kerana telah gagal mengambil kira keterangan saksi pendakwaan terutama pegawai dan anggota polis yang membuat penangkapan dan tangkapan berkenaan telah disokong dengan keterangan video.

“Keterangan video adalah keterangan yang baik untuk menyokong bahawa semua tertuduh telah mengambil bahagian dalam perhimpunan haram dengan memakai baju-T warna kuning dan gagal bersurai apabila diarah polis,” katanya.

Hakim Ghazali berkata, keterangan saksi pendakwaan tidak boleh diketepikan begitu saja kerana tindakan mereka yang mengambil bahagian dalam perhimpunan itu telah menyebabkan gangguan lalu lintas yang serius dan menimbulkan kegusaran dalam kalangan orang ramai.– BERNAMA

Sumber Berita Harian Online



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nuffnang Ads

 

Sample text

Sample Text

Sample Text